阿部海太郎 Umitaro ABE

作曲家

1978年生まれ。
幼い頃よりピアノ、ヴァイオリン、太鼓などの楽器に親しみ、独学で作曲を行うようになる。
東京藝術大学と同大学院、パリ第八大学第三課程にて音楽学を専攻し、その頃から実験映画や舞台に作曲で参加するようになる。帰国後、シアタープロダクツのファッションショーや、D-BROSの映像作品、SOFINA beauté の広告等の音楽制作を経て作曲活動の機会が広がり、近年は、舞台、映画、ドラマなどの音楽制作のほか、アーティストやアートディレクターなど他ジャンルのクリエイターの作品制作に音楽で携わることも多い。

シェイクスピア作品をはじめとする蜷川幸雄演出の劇音楽を度々手掛け(2008年~)、戯曲と演出の両面に向き合いながら劇音楽の新しい可能性を追求。『W座からの招待状』(2011年秋~毎週日曜/WOWOWシネマ)では、メインテーマのほか、毎週のアニメーション(絵:長友啓典 文:小山薫堂 声:濱田岳)の音楽と音響効果を担当している。『日曜美術館』(2015年4月より放送分/NHK)のテーマ曲および挿入曲、『世界で一番、美しい瞬間』(2014年3月〜毎週水曜/NHK BSプレミアム)のテーマ曲および挿入曲を作曲。インバル・ピント&アヴシャロム・ポラック演出のミュージカル『100万回生きたねこ』(2013年1月/ホリプロ)では作曲(ロケット・マツと共作)および音楽監督を務め、舞台作品における音楽への知恵と感性を発揮。インバル&アヴシャロムによるダンス作品『WALLFLOWER』の音楽を作曲し(権頭真由、中村大史と共作)、テルアビブ公演(2014年7月)と東京公演(2014年10月)に生演奏で出演した。

これまでに発表したアルバムは、留学時代に制作し音楽とフィールドレコーディングに対する独特な視点や作曲力が注目された『パリ・フィーユ・デュ・ カルヴェール通り6番地』(2007年)、クラシックを土台にした自由な編成の室内楽を聴かせた『SOUNDTRACK FOR D-BROS』(2008年)、アンサンブル楽曲を中心に様々な音の構築に挑んだ『シネマシュカ、ちかちかシネマシュカ』(2012年)、文化施設「クレマチスの丘」のために作曲した曲を収録したアルバム『The Gardens -Chamber music forClematis-no-Oka』(2013年)。『シネマシュカ、ちかちかシネマシュカ』では、シングルカットとして7インチアナログも発表した。

作曲活動の傍ら、演奏活動も行っている。2011年と2014年には、アンサンブル編成の演奏に画家のnakabanを迎えたコンサートを国立科学博物館の講堂で開催し、独自の表現姿勢ならではの音楽空間をつくりあげて話題となった。

Umitaro Abe(born in 1978) is a Japanese composer and multi-instrumentalist. From early in his childhood he had familiarized himself with piano, violin, ethnic drums etc. and started composing through self-study.  He majored musicology at Tokyo University of the Arts and Université Paris 8, and participated in creation of experimental films and theatre as composer during that period.  Since he came back to Japan, he has been working tirelessly in a range of fields such as theatre, film, TV drama and collaboration with various creators, besides performance in solo and ensemble style.  He has released 4 CD albums and every album has been highly acclaimed for his unique viewpoint for field-recording, liberated ensemble style based on classic or various compositions of sounds.

Since 2007, Abe has been working on music for theatre pieces direcred by Yukio Ninagawa, Shakespeare pieces in particular, and has been pursuit new potential of theatre music, facing both original play and Ninagawa’s mise-en-scène.
In collaboration work with Takashi Homma, a Japanese photographer, they created a short film searching for relationship of photography/movie and music.

Abe worked on music for a musical piece ‘The Cat That Lived a Million Times’ (2013) directed by Inbal Pinto and Avshalom Pollak as composer (in collaboration with Rocket Matsu) and music director. His unique sense and wisdom on stage music were displayed in this work.